mandag den 5. september 2011

Kan "Madpakke-helvede" blive lidt mere himmelsk?

En rigtig dejlig veninde gav stof til eftertanke med sit udbrud:
"Åh, tilbage til madpakke-helvede"!

Støder vi ikke alle af og til på "Madpakke-helvede" følelsen?
Jeg bekender mig periodevis til følgende snigende, lettere depressive tanker omkring mine børns madpakker:
  • Hvad skal jeg finde på? De må da være trætte af at få det samme og samme med i madpakken altid.
  • Nu skal jeg altså også snart have lidt mere sundhed kastet ind i de madpakker.
  • Hvis jeg laver en masse fine ting,så er de garanteret ikke så fine om mange timer, når de skal spises.
  • Det tager frygtelig lang tid at lave noget specielt, hm, så det må lige blive det sædvanlige - igen...
  • Bliver madpakken nu spist, hvis jeg går rigtig kreativt til værks. Har de tid til at spise den?
Heldigvis er mine børn rigtig glade for rugbrøds-madder med de vanlige gulerods-og agurkstave ved siden af. Meeeeeeen......lidt variation er nu aldrig nogen skade til. Det behøver ikke nødvendigvis være særligt fancy.

En lækker frokostbolle er et hit:

Grovboller med forskelligt krydderi:
paprika, oregano, nigella frø og lavendel

Nu er jeg jo vild med mad fuld af farver!

Så, jeg starter med en pyntet grovbolle, der smøres med et tyndt lag øko mayonaise. Lægger salat, strimlet gulerod og agurk på den nederste del. Herefter yndlingspålæg´et - f.eks krydret spegepølse eller serano skinke, tunmousse eller ost? Så et lag salat, strimlet gulerod og agurk igen og bollen lægges sammen.
Et stramt lag film omkring bollen, så holder den sig frisk og saftig til den skal spises.



Simple ingredienser som mange børn bedst kan lide det.

Grøntsagsstrimlerne, som er lavet med en tyndskræller, holder bollen lækker og saftig og der behøves egentlig ikke dressing.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar